Ramon Llull,
missioner modern
Albert Soler
(Universitat de Barcelona)
Ramon
Llull (Mallorca, 1232-1316) va ser un laic que, cap a la meitat de la seva
vida, es va sentir cridat a la missió; després d’una intensa experiència
espiritual i d’un procés de discerniment va decidir dedicar la seva vida a la
causa de l’extensió de la fe cristiana entre musulmans i jueus. Llull vivia en
una Mallorca que no feia gaire que havia estat conquerida als musulmans, que
encara hi eren presents en gran nombre; el problema de la convivència entre
religions i cultures era ben present, doncs, en el seu món. El punt de partida
de Ramon era considerar que els no cristians “hòmens són així com nós e de
nostra natura”; poden estar equivocats, ens poden resultar profundament
antipàtics, però sempre caldrà partir d’aquest mutu reconeixement de la
condició humana i sentir una veritable compassió per la seva sort; és per això
que Ramon s’autoanomena «procurador dels infidels».
És
també imprescindible parlar la mateixa llengua que els musulmans; per a Ramon,
parlar àrab i conèixer la cultura musulmana és una condició sense la qual no hi pot haver missió; la seva aproximació al món musulmà
no és gens anecdòtica, sinó que és difícil de trobar entre els teòlegs
cristians de la seva època un cas semblant de coneixement de l’àrab i de
l’islam, fins al punt que s’autoanomena «Raimundus, christianus arabicus».
Però, per a ell, la inculturació de la fe cristiana en el món musulmà no és
suficient. Cal a més, parlar el mateix llenguatge, i això és més complex. El
que Llull pretén, amb la seva amplíssima i variada obra, és construir un
terreny comú que permeti el diàleg i la discussió sobre la veritat; un terreny
que ha de ser neutral, que no ha d’estar marcat des del punt de vista religiós
i cultural; d’això ben bé en podríem dir «transculturació» de la fe. Llull construeix
un nou marc conceptual i simbòlic on les diferents parts, professin el credo
que professin, puguin sentir-se còmodes, en una actitud que no ha de ser
polèmica ni apologètica, sinó de diàleg franc a partir de veritats evidents,
raonables comunes i indiscutibles. Proposa, per tant, deixar de banda la
discussió sobre les veritats revelades i les autoritats textuals que les
transmeten (siguin bíbliques, coràniques o talmúdiques...).
Tot
el plantejament de Ramon podria haver estat una obra teòrica, escrita des de la
comoditat d’un refugi intel·lectual. Res més lluny d’això. Llull va escriure
prop de 260 obres, en català, àrab i llatí, al mateix temps que recorria les
corts i les cúries de la Cristiandat occidental, i que viatjava al nord
d’Àfrica i Terra Santa per posar en pràctica els seus plans missionals. Malgrat
el cas relatiu que l’Església i els prínceps cristians li van fer, i els
escasssos resultats de la seva missió, Ramon mai va deixar estar el seu
projecte. Encara al final de la seva llarga vida, en una obra escrita el 1312,
sostenia la necessitat que “[...] cristians ben instruïts i coneixedors de
l’àrab vagin a Tunísia a mostrar la veritat de la fe i que musulmans ben
instruïts vinguin al regne de Sicília a disputar amb savis cristians de la seva
fe. I potser d’aquesta manera, si aquesta pràctica es generalitzés pertot
arreu, podria aconseguir-se la pau entre cristians i sarraïns, en comptes que
els cristians vagin a destruir els sarraïns i els sarraïns, els cristians.”
Ramon Llull
va visitar els principals centres de poder d’Europa
per demanar
la fundació de centres de formació per a missioners.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada